5 zittende rugoefeningen van Master Dou Zhanguo

5 zittende rugoefeningen van Master Dou Zhanguo

zomerworkshop een soepele rug

Integreer de 5 zittende oefeningen in je dagelijkse leven. Dagelijks werken aan al deze 5 verschillende stoel oefeningen geeft meer dan b.v. alleen de eerste oefening te oefenen. Heb je te weinig tijd neem dan alleen oefening 1.

Oefeningen op een stoel

(mag ook op de grond maar is iets moeilijker)
Uitgangspositie: Zit rechtop op halverwege een stoel met een actieve houding, voeten op heupbreedte en zet je voeten op de grond. Kin in en kruin omhoog, plaats het puntje van je tong tegen het verhemelte achter de tanden.

Bouw eerst een Qiveld op!

Oefening 1:

Werkt van  de 10e borstwervel tot en met de derde lendenwervel (en de nieren – oerqi). Deze oefening zorgt voor Qi in het hele lichaam, doe deze oefening vaak en je bouwt dan snel energie op en word je gezond. Open Mingmen je de Qi gaat stromen.

1a.    Mingmen draaien
eerst linksom een grote cirkel, daarna zo klein mogelijk

1b.    Daarna rechtsom, groot en klein.

Aandachtspunten:

  • De schouders en je heupen zijn relatief stil  (als je je heupen stil kunt houden tijdens de beweging is Mingmen open)
  • Je mind leidt de beweging
  • Wij hebben de bewegingen hoofdzakelijk groot gemaakt, dit is vooral goed om mee te beginnen, later kun je de kleine bewegingen toevoegen en je kunt ook een wervel hoger gaan bewegen. De oefening masseert ook de heupgewrichten.

Let op: Tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap mag je deze oefening niet doen!

Oefening 2:

2a.    Draai bovenlichaam naar links (ook hoofd)zoek je pijngrens op vooral in de nek en relax

2b.    Terug naar het midden en voel na voordat je de andere richting opgaat

Aandachtspunten:

  • Kin in kruin op, staartbeen naar beneden.
  • Draai maximaal
  • Deze oefening werkt vooral op het creëren van ruimte voor je zenuwbanen.

Oefening 3:

Hij is direct van dr. Pang Ming, en is erg goed voor de schouders dus bij schouderproblemen, doen! De oefening opent ook de borst (emoties)

3a. Vouw je vingers in elkaar achter je rug met de handpalmen omhoog, schouderbladen naar elkaar toe en til de armen omhoog 15 seconden. Maak je rug hol en Bai Huy op  en de kin in.

3b.    Maak een boog van je lichaam, Mingmen naar achter en laat de armen ontspannen op je benen rusten. 15 seconden vasthouden en laat los

  • lift Baywai en sluit Huyin, trek kin in
  • duw je buikspieren naar achter
  • voel de hele rug 15 seconden
  • voel je lichaam van binnen
  • herhaal de hele oefening

Aandachtspunten:

  • Oefen de zwakste kant vaker

Oefening 4:

4a.    Begin in bidpositie, duw de handen tegen elkaar en de onderarmen horizontaal. Vouw de vingers in elkaar en draai de handpalmen naar boven, draai de polsen afwisselend boven je hoofd

4b.    Buig zijwaarts en hou 15 seconden vast. Herhaal a en b de andere kant op. Denk de bronpunten galblaas 21 open.

Aandachtspunten:

  • Staartbeen naar beneden en de kruin omhoog, trek kin in

Oefening 5:

5.      Begin in bidpositie, duw de handen tegen elkaar en de onderarmen horizontaal. Vouw de vingers in elkaar en draai de handpalmen naar boven, draai de polsen afwisselend boven je hoofd Strek de handen uit naar de hemel (bronpunten open)

Aandachtspunten:

Staartbeen naar beneden en de kruin omhoog, trek kin in

Oefening 4 en 5 worden vaak achter elkaar gedaan.

Afsluiten:

  1.    Open de handen met de handpalmen naar elkaar toe en pour Qi down, absorbeer de Qi.
  2.   Doe nu de voetoefening uit de Body & Mind oefening sectie 9
  3.    Massage:

A. wrijf de handen stevig over elkaar

B. masseer je gezicht

C. kam je haren

D. masseer je oren

E. stop je pinken in je oren en vibreer ± 6 seconde en laat de oren dan ploppen

  • Nieuwe workshops

Chinese wijsheid: Een pad ontstaat door er op te lopen
LAU TSE (570-490 V.C.) - Chinees filosoof