Langzaam bewegen

Langzaam bewegen,  is één van de hoofdprincipes van Tai Chi en Qigong.

Beweeg langzaam, steeds langzamer, totdat je niet meer vloeit. Beweeg dan iets sneller. Als je weer vloeit, ga dan weer langzamer en langzaam

Noodzaak van langzaam bewegen bij Tai Chi en Qigong

Langzaam bewegen is noodzakelijk om de tijd te hebben je eigen lichaam te gaan voelen. Zodra je begint met bewegen, verandert er zo veel in je hele lichaam dat de hoeveelheid prikkels overweldigend is voor je zenuwstelsel.

De hersenen sluiten een groot gedeelte buiten als ‘niet relevant’ om de ‘hoofdtaken’ te kunnen blijven uitvoeren, zoals niet omvallen en blijven ademhalen. 

Als je echter langzaam en steeds langzamer gaat bewegen, kalmeer je je geest en daarmee dus je centrale zenuwstelsel. Je kalmeert je spieren en daarmee je perifere zenuwstelsel. Je geeft je lichaam de tijd om alle ‘data’ rustig binnen te laten stromen en op je gemak te herkauwen, te verwerken en op te slaan. 

Door langzaam te gaan, stelt je zenuwstelsel zich meer open, laat meer informatie binnen komen en leert daarom veel sneller.

Door langzaam te bewegen, krijgen je spieren meer tijd om te ontspannen en te zinken. Je lichaamsgewicht verplaatst zich langzaam van je ene been naar je andere zodat je kunt voelen hoe het ene been zich vult terwijl het ander been leeg wordt. Als je dat niet voelt, zou je langzamer moeten gaan om je spieren de gelegenheid te geven los te laten. Als je snel beweegt hebben ze hiervoor te weinig tijd.

Als je langzaam kunt bewegen, zou je de lange Yang vorm in ongeveer een uur moeten kunnen lopen. Dit vergt een sterke concentratie en een niet aflatend bewustzijn, gedurende de gehele vorm. Als je zo langzaam kunt bewegen, zonder de andere principes te schaden (zink, rond, vloeien, gelijkmatig enz.) ontstaat een diepe ontspanning in het lichaam en een helder bewustzijn in een kalme geest.

Chinese wijsheid: Een pad ontstaat door er op te lopen
LAU TSE (570-490 V.C.) - Chinees filosoof