Wortelen

Sta als een boom, je wortels diep in de grond, je stam recht, sterk en flexibel, je kruin hoog in de lucht.

Als je kunt wortelen heb je voortdurend ‘vaste grond onder de voeten’, ben je moeilijk uit evenwicht te brengen en kun je ieder moment kracht loslaten.

Stevig in de grond

Wortelen, of aarden, betekent dat je stevig op de grond staat. Als je hele lichaam ontspannen en ideaal uitgelijnd staat, sta je ook al redelijk gegrond. Aarden of gronden kun je echter versterken door oefeningen te doen met duwen.

Als je door een partner wordt geduwd, moet je die kracht vanaf het punt van contact, langs je rug naar je centrum laten gaan en vervolgens door je benen en voeten in de grond. Dit vergt een ontspannen houding die zich onmiddellijk aanpast aan de druk van buiten af.

Wortelen bij Tai Chi

Wortelen is van essentieel belang bij Chi Neng Qigong en Tai Chi. Als je geworteld bent ben je moeilijk om te duwen of te trekken en kun je op elk moment in je bewegingen energie loslaten in je tegenstander.

Als je geworteld bent heb je namelijk voortdurend een connectie met de aarde. Omdat je contact hebt met de aarde, kun je je ogenblikkelijk afzetten tegen de grond om je kracht te sturen door je benen, rug, armen tot in je handen.

Wortelen bij Chi Neng Qigong

Wortelen is ook een belangrijk aspect van Chi Neng Qigong. Gegrond zijn is een maatstaf is voor je lichaamshouding. Door je gronding te testen voel je welke delen van je lichaam nog niet ontspannen zijn.

Aarden is ook essentieel als je de meer krachtige kant van Chi Neng Qigong wilt ontwikkelen en meer profijt wilt hebben van je training in het dagelijks leven. Aarden help je om je energie te laten zakken naar je Dan Tien. Aarden kalmeert je emoties, denken en ademhaling. Aarden geeft je meer kracht om bijvoorbeeld te lopen, fietsen of zwaar lichamelijk werk te doen.

Hoe goed ben je geworteld?

Je kunt wortelen bij elkaar testen door iemand rustig te duwen als diegene zijn oefeningen doet. Je duwt tegen heupen of schouders of op het borstbeen of tussen de schouderbladen. Als je duwt kun je voelen of de onderdelen van iemands lichaam los en verbonden zijn.

Oefening om wortelen te trainen

Een oefening om je wortelen te trainen: ga op schouderbreedte doen en recht voor elkaar gaan staan elk met de benen naast elkaar op een rechte lijn, schouderbreed.

Leg elk de rechter of elk de linkerhand op het borstbeen van de ander en duw elkaar. Maak er een spelletje van elkaar uit balans te duwen zonder te leunen en zonder snelle of wilde bewegingen.

Daag elkaar uit maar houdt wel het doel van de oefening in de gaten: leren voelen hoe je kracht langs je rug en benen in de grond kan laten stromen en, de omgekeerde weg, uit de grond langs je benen en rug naar boven om te kunnen duwen.

Chinese wijsheid: Wees niet bang om langzaam voorwaarts te gaan, Wees alleen bang om stil te staan
LAU TSE (570-490 V.C.) - Chinees filosoof